۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۶۳۲۰۳۸
آیت الله استادی:

افراد فقیه و عالم درس تفسیر برگزار کنند | اهتمام همیشگی حوزه شیعه به قرآن

افراد فقیه و عالم درس تفسیر برگزار کنند | اهتمام همیشگی حوزه شیعه به قرآن
عضو شورای عالی حوزه های علمیه برگزاری درس خارج را مستلزم رعایت شرایط خاص خود دانست و تأکید کرد که افراد فقیه و عالم باید درس خارج داشته باشند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله رضا استادی عضو شورای عالی حوزه های علمیه صبح امروز در مراسم افتتاحیه نخستین همایش ملی «حوزه های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن» با محوریت دیدگاه های علوم قرآنی مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی که در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، تفسیر المیزان را افتخار حوزه های علمیه و شیعیان دانست و گفت: این که برخی به این تفسیر اشکال کرده اند و گفته اند مرحوم علامه طباطبایی(ره) توجه به روایات نداشته اند ناشی از غفلت است، زیرا ایشان توجه بسیاری به روایات داشته اند.

وی با اشاره به اینکه مرحوم علامه طباطبایی(ره) روایات قطعی الصدور و صحیح السند را قبول کرده اند، ادامه داد: موردی پیدا نمی کنیم که روایتی وجود داشته باشد و صحیح السند نیز باشد و خلاف قرآن کریم چیزی نگفته باشد و ایشان آن را قبول نکرده باشد.

آیت الله استادی با بیان اینکه مرحوم علامه طباطبایی(ره) نخستین کسی هستند که روایات را در زمینه تفسیر قرآن کریم مورد بررسی قرار داده اند، عنوان کرد: این افتخار شیعه است که علامه طباطبایی(ره) روایات را مورد بررسی قرار داده است و آنها را به حال خود رها نکرده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تأکید کرد: اختلاف مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی و علامه طباطبایی(ره) به چند مسأله بسیار جزئی بازمی گردد و نباید آن را بزرگنمایی کرد.

وی با بیان اینکه حوزه های علمیه و مرجعیت شیعه اهتمام ویژه ای به تفسیر قرآن کریم و علوم قرآنی دارند، خاطرنشان کرد: از افتخارات شیعه است که در صد سال اخیر حدود 50 تفسیر قرآن کریم داریم که در این میان 10 نفر از مراجع تقلید شیعه نیز به چشم می خورند.

آیت الله استادی با بیان اینکه امروز بازار درس خارج بیش از اندازه گرم شده است و اگر کسی می خواهد به تفسیر بپردازد باید فقیه باشد، گفت: اگر دامنه درس خارج تفسیر باز شود بسیاری از افراد به این موضوع می پردازند و آثار مخربی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه علامه طباطبایی(ره) گاهی اوقات مورد بی مهری واقع می شود، اظهار کرد: نباید به دو یا سه جمله که سهو قلم بوده است استناد کرد و تفسیر المیزان و شخصیت علامه را زیر سؤال برد؛ کار ایشان درست بوده است و امروز تفسیر المیزان باید به صورت محققانه چاپ و توضیح داده شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: از ویژگی های بارز علامه طباطبایی(ره) این است که روایات را دیده اند و سپس به تفسیر پرداخته اند./841/

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سیدمحمد
Iran, Islamic Republic of
۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۲
آقای استادی عزیز مرحوم علامه به آنچه میگفتند ومینوشتند درهمان حدی که قلمی میکردند و یا به افراد میگفتند یقین داشتند شما کدامیک ازفقهای امروزی را با ایشان مقایسه میکنید نکنه به اعضای خبره گان هم فقیه میگوئید به قول آقاموسی شبیری بسیاری ازمدعیان اجتهاد دراولیات فقه مانده اند
1
0